Αποκάλυψη:Παραχώρηση μεταχειρισμένων πλοίων – Πόσο δωρεάν είναι οι δωρεές;
Τα υπό παραχώρηση όπλα που περιλαμβάνει το “πακέτο Μπλίνκεν” έγιναν τις τελευταίες ημέρες αντικείμενο συζητήσεων, τόσο ως προς το πραγματικό κόστος τους (κατά πόσο δηλαδή είναι “δωρεάν”) όσο και ως προς τη χρησιμότητα στην εθνική άμυνα.
Στον ειδικό, αμυντικό Τύπο αναπτύσσεται έντονος προβληματισμός από διάφορες οπτικές γωνίες, μία από τις οποίες έχει ιδιαίτερη σημασία, εφόσον αφορά τον λήθαργο της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ελληνική οικονομία, τις θέσεις εργασίας, την ανάπτυξη της τεχνολογίας κτλ.
Ένα από τα νέα που περιείχε η επιστολή Μπλίνκεν είναι η παραχώρηση τριών παράκτιων περιπολικών κλάσης “Protector” που θα αξιοποιηθούν για τις ανάγκες του Λιµενικού Σώµατος. Τα συγκεκριμένα πλοία είναι εικοσαετίας.
Επίσης τους τελευταίους μήνες παραδόθηκαν στην Ελλάδα με αντίστοιχο πρόγραμμα δύο αμερικανικά παράκτια περιπολικά κλάσης Island (από σύνολο τεσσάρων), μέσης ηλικίας άνω των 30 ετών, έναντι τιμήματος 43 εκατ. ευρώ (!), τα οποία μάλιστα μεταφέρθηκαν με ρυμουλκά στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, γιατί δεν είχαν τη δυνατότητα να κινηθούν μόνα τους, όπως γράφηκε, για να έρθουν σε κατάσταση ενεργοποίησης.
Πιο πριν, το 2020, παραχωρήθηκαν από τα αμερικανικά αποθέματα 4 σκάφη ανορθόδοξου πολέμου mark v, σε κατάσταση “as is where is”, δηλαδή γυμνά σκαριά χωρίς οπλικά συστήματα, ηλεκτρονικά και επικοινωνιακό εξοπλισμό. Η ανακατασκευή έγινε με έξοδα του Π.Ν. (Στον Σκαραμαγκά σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε το 2020 αντίστοιχο σκάφος Αγήνωρ, βλέπε Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κατασκευάζουν προηγμένο σκάφος ανορθόδοξου πολέμου).
Επίσης συζητιέται η παραχώρηση 4 φρεγατών (;) LCS από τα αποθέματα του USN, πρόγραμμα που έχει ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων διότι αυτές θεωρούνται ακατάλληλες για το ελληνικό Π.Ν. -όπως άλλωστε και για το αμερικανικό και αυτός είναι ο λόγος που αποσύρονται πολύ πρώιμα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ:Δεν έχει τελειωμό η ακρίβεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη
Τίποτε από όλα αυτά δεν είναι στην πραγματικότητα δωρεάν, καθώς απαιτούνται επισκευές και πρόσθεση ηλεκτρονικού εξοπλισμού και όπλων στα απογυμνωμένα σκάφη, η προμήθεια των οποίων γίνεται από αμερικανικές εταιρείες. “Ο “θείος Σαμ” ξεφορτώνεται το σκραπ και βγαίνει πολύ ωφελημένος” είναι ένα σχόλιο που διαβάσαμε σε αμυντική ιστοσελίδα.
Ωστόσο το στρατηγικό αφήγημα εξαντλείται στην παραχώρηση σκαφών που μπορούν άνετα να κατασκευαστούν σχεδόν σε ελληνικά ναυπηγεία. Κατά τα άλλα, τα λόγια περισσεύουν για την αναθέρμανση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Περιπολικά πλοία σαν αυτά που μόλις αναφέρθηκαν κατασκευάζονταν στον Σκαραμαγκά από τη δεκαετία του 1970, ενώ αργότερα “χτίστηκαν” οι φρεγάτες κλάσης “Ύδρα” (η αιχμή του δόρατος του ναυτικού μας) και τα υποβρύχια 214, τα πιο προηγμένα τεχνολογικά στον κόσμο συμβατικού τύπου!
Όμως στη “χώρα της ναυτοσύνης” ούτε ένα παράκτιο περιπολικό δεν κατασκευάζει πια. Την ίδια ώρα που τα τουρκικά ναυπηγεία ρίχνουν συνέχεια στο νερό πλοία από ένα μακρόπνοο και συνεπές πρόγραμμα ναυπηγήσεων, τοπικής σχεδίασης. Μάλιστα ο εξοπλισμός του γίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με ηλεκτρονικά και όπλα τουρκικής παραγωγής.
Η ψαλίδα έχει ανοίξει θεαματικά στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας στις δύο πλευρές του Αιγαίου, με ό,τι αυτό σημαίνει στην ισορροπία δυνάμεων και την οικονομία, καθώς η χώρα μας προσπαθεί να καλύψει το έδαφος αποκλειστικά με αγορές από το εξωτερικό και αμφιλεγόμενες παραχωρήσεις μεταχειρισμένων, που συχνά αποδεικνύονται στην πράξη ακριβές. Διαρκής οικονομική αιμορραγία και η τεχνολογική υστέρηση είναι οι δίδυμες συνέπειες.
Οι φρεγάτες FDI κατασκευάζονται στο Λοριάν της Γαλλίας και μόνο τμήματα (blocks) για το κύτος φτιάχνονται στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας. Το πρόγραμμα των νέων κορβετών, για το οποίο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχαν συνάψει σύμφωνο συνεργασίας με την Naval Group, έχει σιωπηλά καταργηθεί (ελέω… LCS), ενώ η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ πελαγοδρομεί και ακούγεται ότι θα γίνει σε δύο μόνο πλοία, μια και η κλάση τριανταρίζει πια και δύσκολα μπορεί να νοηθεί ένα Πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής γι’ αυτές.
Περιμέναμε ότι ο Σκαραμαγκάς θα πάρει μέρος στον αναγκαίο εξοπλισμό του Π.Ν. με ναυπηγήσεις νέων, σύγχρονων πλοίων. Αυτό δεν είναι ορατό στο άμεσο μέλλον, όπως δείχνουν οι επιλογές της κυβέρνησης.
Στο ναυπηγείο επικρατεί πλήρης άπνοια. Όχι βέβαια γιατί στην ακτή του “λιάζονται οι τεμπέληδες της Δυτικής Αττικής”, όπως ειρωνεύονταν κάποτε οι επικριτές της διεκδίκησης του Δήμου Χαϊδαρίου στο για έξοδο της τοπικής κοινωνίας στη θάλασσα… Τώρα λιάζεται ολόκληρο ναυπηγείο και κανένας δεν αισθάνεται την υποχρέωση να απολογηθεί.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ:Το μεγάλο κόλπο με τα απογευματινά ιατρεία: Θα πληρώνουν νοσήλια οι ασφαλισμένοι(βίντεο)